ROAS is de afkoring voor Return on Advertising Spend. In het Nederlands betekend dit ‘Het rendement op de reclame-uitgaven’.
Door de reclame-gemeenschap vaak aangeduid met de afkorting ROAS, is dit een term die de winst uit de reclame beschrijft. Dit vertegenwoordigt de euro’s verdiend ten opzichte van de uitgegeven euro’s aan een reclamecampagne, en komt tot stand door het reclame winst te delen door het bedrag in euro’s welke uitgegeven is aan reclame. Een analyse van de uitgaven voor reclame wordt gemeten met de winst uit ROAS, in plaats van alleen de inkomsten, waarbij de prijs van de reclame als eerst moeten worden afgetrokken. De meeste adverteerders houden zich bezig met het verkrijgen van een zo hoog rendement op de reclame-uitgaven, zodat ze zeker zijn geld te verdienen. Het Tracking rendement van een bedrijf op de reclame-uitgaven is ook erg belangrijk, omdat het betrekking heeft op de vraag of bepaalde vormen van betaalde integratie werkt of niet.
Weten of een vorm van betaalde integratie werkt in conversies is uiterst belangrijk voor bedrijven die betalen voor reclame. ROAS laat deze bedrijven ontdekken of de marketing inspanningen en het geïnvesteerde geld dat er in de reclamecampagne is gegaan de moeite waard is geweest of niet. Het succes van een bedrijf kan balanceren op de vraag of het rendement op de reclame-uitgaven rendabel is of niet, en velen willen weten of een bepaald type betaald integratie werkt of niet. Webpagina’s die banners gebruiken als reclame kunnen een lager rendement op de reclame-uitgaven hebben dan ze willen, en kunnen per klik proberen te betalen (CPC = cost per click), of kosten per actie reclame in plaats van een grotere winstmarge te krijgen van ROAS. ROAS is ook geschikt voor het bijhouden van omrekeningskoersen. Wanneer de conversie hoger is, dan is de komt de investering weer terug. Het rendement op reclame-uitgaven wordt dan snel duidelijk.
Er zijn veel betaalde en gratis diensten op het internet te vinden die bedrijven helpen bij te houden wat het rendement is bij advertentie-uitgaven. Deze gratis diensten zijn belangrijk omdat zij ondernemingen in staat stellen doelen te stellen. Google AdWords of en vergelijkbare diensten zijn hier een voorbeeld van. Sommige van deze andere diensten kunnen bedrijven helpen bepalen of een betaalde campagne werkt of niet. Helaas zijn er ook manieren waarop het rendement op de reclame-uitgaven misleidend kunnen zijn. Het hangt allemaal af van het doel van de reclamecampagne, hoeveel er wordt besteed, en de conversie factoren. Er zijn reclame campagnes met een hoge ROAS, maar leveren niets op omdat ze simpelweg producten moten verkopen die meer kosten om te produceren en te versturen, en dat gecombineert met de kosten van de reclame. Andere argumenten tegen het rendement op uitgaven van reclame zijn gebaseerd op het feit dat het rendement op reclame uitgave alleen wordt met de kosten van reclame in het achterhoofd. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele andere factoren die iets van de winst kunnen afsnoepen.
Rendement op uitgaven reclame, of ROAS zoals het vaak wordt genoemd, is een gemeenschappelijk instrument dat vaak wordt gebruikt om de waarde van een reclamecampagne te bepalen. Hoewel er is genoeg om mensen zijn die de eenvoudigste vorm van ROAS adviseren, zijn er ook veel professionals die ROAS juist vermijden omdat het overbodig lijkt. De waarde hangt af van het product en de campagne.
Bekijk een rekenvoorbeeld van ROAS